KADASTRO DAVALARI

Kadastro, taşınmazların sınırlarını ve sahiplerini belirleyen ve bu hususları tapu siciline kayıda yönelik çalışmaları ifade etmektedir. Bu anlamda kadastro, tüm ülke sınırları içerisindeki taşınmaz malların sınırlarını arazi ve harita üzerinde belirleyerek, ülke sınırları içerisinde yer alan  taşınmazların hukuki durumlarının tespit edilmesi tapu siciline tescil edilerek hak sahiplerine, malik olduklarını belirten tapu belgelerini verme işlemlerinin tamamını ifade etmektedir.

Görevli ve Yetkili Mahkeme

Kadastro davalarında görevli mahkeme kadastro mahkemeleri olup, yetkili mahkeme taşınmazın bulunduğu yer mahkemesidir.

Kadastro Davalarında Hak Düşürücü Süre

Kadastro davalarında zamanaşımı süresi değil hak düşürücü süre söz konu olmaktadır. Zamanaşımına uğramış bir uyuşmazlıkta karşı tarafın zamanaşımı defini ileri sürmesi gerekirken hak düşürücü süre de hakim bu süreyi resen göz önünde bulunduracaktır. Hak düşürücü süre 10 yıl olarak kanunda belirlenmiştir. Devlet kurumlarınca hak düşürücü süre geçerli değildir.

• Kadastro Tespitine Nasıl İtiraz Edilir?
Kadastrolar tapu siciline kayda yönelik olarak yapılan harita ve arazi üzerindeki tespit çalışmalarını ifade eder.  Oluşturulmuş kadastro tutanaklarının tespitine itiraz kadastro teknisyenliğine veya kadastro müdürlüğüne yapılmaktadır. İtiraz ile ilgili tutanaklar ekleriyle beraber en geç on gün içerisinde kadastro komisyonuna intikal ettirilmelidir. Yalnızca uygulanan belgelerin geçerliliğine yönelik yapıldığından dolayı bir belgeye dayanmayan itirazlar incelenmemektedir. 30 günlük ilan süresi geçtikten sonra itiraz eden tarafından dava açılmaz ise kadastro tutanakları sınırlandırma ve tespitleri kesinleşir.

Tutanaklar, kadastro müdürü tarafından onaylanıp kesinleşmesinin yahut kadastro mahkemesinin kesinleşmiş kararlarının ardından kesinleşme tarihleri tescil tarihi olarak gösterilmek suretiyle en geç 3 ay içinde tapu kütüklerine kaydedilir. Bu anlamda anılan tutanaklarda belirtilen haklara, sınırlandırma ve tespitlere ait tutanakların kesinleştiği tarihten itibaren 10 sene geçtikten sonra, kadastrodan önceki hukuki sebeplere dayanarak itiraz olunamaz ve dava açılamaz.
  • Kadastro Davaları
Kadastro davaları aşağıda yazılı haklara dayalı olabilir.
  • Taşınmaz mal mülkiyetine ve sınırlı ayni haklara,
  • Tapuya tescil veya şerh edilecek yahut beyanlar hanesinde gösterilecek sair haklara,
  • Sınır ve ölçü uyuşmazlıklarına,
  • Kadastroya ve tapu sicilini ilgilendiren benzeri davalara ilişkin olabilir.